Najbolje gume nisu one koje su najbolje prema parametrima – najbolje gume su one koje najviše odgovaraju vašem automobilu i vašem budžetu.

Ako razmišljate o kupovini novog seta guma, najverovatnije je to zato što su vaše stare gume istrošene. Dakle vrlo je verovatno da ćete upoređivati svoje nove gume sa starima. To je vrlo važna stvar o kojoj treba razmisliti, iako vrlo malo ljudi o tome razmišlja.

Savet #1: Veličina vaših guma

Dozvoljene veličine guma za vaše vozilo naznačene su u vlasničkom priručniku. Ili, još lakše, možete pogledati informacionu nalepnicu na pragovima vrata pored vozačevog sedišta ili na unutrašnjoj strani poklopca rezervoara goriva, gde su naznačene dimenzije guma i preporučeni pritisak u njima pri različitim opterećenjima.

S većinom automobila, takve nalepnice sadrže više od jednog dozvoljenog prečnika guma. Izbor je vaš, ali jeste li spremni zameniti i svoje felne zajedno s gumama?

Ako felne ostaju iste, s većinom automobila možete promeniti visinu i širinu profila gume samo malo, ± 5% i ±10mm, redom.
Ako prekoračite to, to je izmena dizajna vozila i, strogo govoreći, mora biti legalizovano odgovarajućim unosom u saobraćajnu dozvolu i registraciju vozila.

U stvarnom životu, međutim, saobraćajna policija zanemaruje takve manje prekršaje. Ipak, sigurnije je pridržavati se veličina preporučenih od strane proizvođača automobila.

Savet #2: Široke i uske, niske i visoke, SUV i putničke

Široke gume osiguravaju veći kontakt s podlogom i, stoga, bolje prianjanje, bolje ubrzanje i bolje kočenje. Uske gume se stabilnije ponašaju u asfaltnim udubljenjima. Što je profil viši, to je guma čvršća. Što je profil niži, to je veći rizik oštećenja bočnog zida gume.

U istoj veličini, ponekad možete naići na putničku ili SUV gumu. Koja je razlika? Često, naziv gume uključuje akronim SUV. Tu su i gume povećane nosivosti, označene sa XL. Takve gume su trajnije, teže i otpornije na habanje.

Ako imate običan sedan ili hatchback, SUV ili XL gume osiguraće veći sigurnosni marginu pri vožnji po neravnim putevima. I obrnuto, ako imate SUV koji vozi samo po dobrim putevima, možete uštedeti nešto novca tako što ćete ga opremiti putničkim gumama. Pri odabiru guma, pobrinite se da zbir dozvoljenih opterećenja na par guma premašuje težinu na teže opterećenoj osovini. Maksimalna opterećenja osovine naznačena su na VIN pločici i nalaze se ili ispod haube ili na pragovima vrata.

Savet #3: Odnos cene i kvaliteta

U smislu odnosa cene i kvaliteta, sve gume se mogu podeliti u tri kategorije: premijumske marke, druga grupa koja takođe pripada liderima na tržištu, ali je malo jednostavnija i pristupačnija, i, napokon, proizvodi kompanija koje tek pokušavaju da se usidre na tržištu.
Prva grupa obuhvata gume klasičnih priznatih proizvođača. Na primer, svetski poznati Continental.

Druga grupa su često podređene marke, koje su nekada bile nezavisne ali su postale deo grupacije giganata u proizvodnji guma. Na primer, Gislaved, koji sada pripada istoj kompaniji Continental.

Treću grupu čine azijski i ruski proizvođači, čije gume postepeno dostižu kvalitet druge grupe. Ako znate svoj budžet, snalaženje među ovim tri grupe će biti mnogo lakše. Ono što preporučujemo je „srednji put“ – podređene marke vodećih proizvođača guma: njihovi proizvodi zaista ne zaostaju za premijum kvalitetom, a istovremeno su relativno jeftiniji.

Savet #4: Dezen gazećeg sloja

U potpunosti, postoje tri tipa dezena gaze za putničke gume: simetrični, direkcionalni i asimetrični. Prvi se češće viđa na najpristupačnijim gumama malog prečnika. Ovaj tip guma karakteriše relativno visoka emisija buke i prosečna vuča. Međutim, takve gume možete rotirati na svom vozilu na bilo koji način kako biste osigurali ravnomerno trošenje. Takođe, možete okrenuti unutrašnju stranu prema spolja na felni.

Direkcionalni dezen gaze bolje raspršuje vodu s kontaktnog dela i, u većini slučajeva, je tiši od simetričnog dezena gaze. Međutim, najtiši pneumatici koji takođe obezbeđuju izvanredan odziv upravljanja su pneumatici sa asimetričnim dezenom gaze. Sa takvim gumama, sve zone dezena gaze rade sa maksimalnom efikasnošću u različitim režimima vožnje.

Uvek preporučujemo izbegavanje korišćenja direkcionalnih guma. Razlog je jednostavan: u ovoj zemlji, putevi su često manje nego savršeni, i nikada ne možete znati kada ćete oštetiti jedan ili dva točka. Bolje je instalirati popravljenu gumu na jedan od zadnjih točkova jer je to sigurnije.

Nedirekcionalne ili asimetrične gume mogu se instalirati proizvoljno, bez obzira na stranu montaže, dok su direkcionalne gume vezane za određenu stranu automobila.

Savet #5: Indeksi opterećenja i brzine

Indeksi opterećenja i brzine moraju premašiti mogućnosti vašeg automobila. Međutim, preveliki sigurnosni margini na ovim parametrima učiniće gumu čvrstom i teškom, što će narušiti udobnost vožnje i potrošnju goriva.

Što je guma lakša, to je bolje. Tehnologije štednje energije koriste se čak i u nekim jeftinim gumama, i zaista pomažu u smanjenju potrošnje goriva. Dakle, pri izboru između običnih guma, birajte lakše jer su bolji štediše goriva.

Savet #6: Savet komšije

Nemojte se zavaravati reklamnom hajpom proizvođača. Naravno, oni hvale svoj proizvod – kako bi i bilo drugačije? Takođe, nema svrhe slušati savete vašeg komšije ili kolega. Ono što ćete čuti je mišljenje jedne osobe o prednostima i manama guma određene veličine koje su ugrađene na njihovo posebno vozilo. Ne možete oceniti celokupnu marku na osnovu samo jednog specifičnog modela gume, bilo da vam se sviđa ili ne. Jer proizvođač guma proizvodi liniju guma različitih modela i veličina. Svaki model će biti jači u nekim disciplinama i slabiji u drugima.

Možete više ili manje slušati ono što vaši prijatelji imaju da kažu o trajnosti gaznog sloja i otpornosti na habanje modela guma koji vas zanima. Takva mišljenja su više ili manje objektivna.

Imajte na umu da ljudi generalno očekuju više od skupih guma. I ako skupa guma malo zaostaje za njihovim očekivanjima, neće se dvaput dvoumiti da je nazovu “šundom”. Jeftine gume, s druge strane, češće se opisuju kao “prihvatljive”. U tom smislu, svaki vlasnik automobila ima svoju referentnu tačku: neko ko je vozio na skupim premijum gumama retko će pasti na no-name kineski brend.

Savet #7: Mesto kupovine

Gume možete kupiti na pijaci, u prodavnici, u tržnom centru ili online – izbor je vaš. Sve ove metode imaju svoje prednosti i mane. Kupovinom guma na pijaci ili polovnih guma, rizikujete da dobijete neispravne gume koje su bile skladištene na pogrešan način. Supermarketi ponekad nude gume po stvarno niskim cenama, i, ako možete apsolutno biti sigurni da ove gume nisu ležale u skladištu decenijama, u redu je kupiti ih. Međutim, izbor brendova i veličina ovde je zaista ograničen. Šanse da pronađete model i veličinu koja vam je potrebna su prilično male.

Prednost prodavaca guma je što možete potpuno pregledati gume pre nego što ih kupite; i ako kupite gume, često će ih besplatno montirati na vaš automobil kao bonus. Ovo je verovatno najsigurnija i najpraktičnija opcija.

Zaključak

Ne vozite na starim i istrošenim gumama. Pravovremeno postavljene nove gume mogu vam uštedeti ozbiljne probleme, i na kraju ćete uštedeti mnogo više nego što košta set novih guma.

Ove smernice će vam pomoći da napravite informisanu odluku prilikom izbora novih guma za vaše vozilo. Važno je uzeti u obzir različite faktore poput veličine, tipa gaznog sloja, opterećenja i brzine, kao i odnos cene i kvaliteta. Ne zaboravite da redovno održavate svoje gume i pratite preporuke proizvođača kako biste osigurali sigurnu i udobnu vožnju. Ukoliko ste spremni za kupovnu i letnje gume su vam preko potrebne, pogledajte naš vodič gde smo izdvojili najbolje letnje gume za ovu godinu.

Trending