Kupovina korišćenih guma može biti odličan način da uštedite novac, ali kako biste bili sigurni da kupujete sigurne gume, morate znati na šta da obratite pažnju. Ukoliko vam kupovina polovnih pneumatika nije strana, evo malog podsetnika na šta treba obratiti pažnju:
- Dubina šare
- Da li je guma bila izložena suncu i postala kruta
- Raseci i ispupčenja
- Starost gume
- Vibracije prilikom vožnje i deformiteti
Na šta obratiti pažnju pri kupovini polovnih guma?
Prilikom razmatranja kupovine korišćenih guma, važno je obratiti pažnju na nekoliko ključnih faktora koji utiču na njihovu sigurnost i performanse. Dubina profila šare, stanje bočne strane i unutrašnje obloge, prisustvo probušotina, starost gume, kao i vibracije prilikom vožnje ukoliko možete testirati gume. Budite pažljivi i obazrivi prilikom pregleda guma kako biste osigurali bezbednost na putu.
Dubina šare ili dubina profila gazećeg sloja
Dubina profila gazećeg sloja je vertikalno merenje između vrha i dna šare na gumi. Možete izmeriti dubinu profila gaze pomoću merača ili pomoću novčića. Test sa metalnim novčićem koji je opisan ispod će vam pomoći da proverite da li je guma još uvek upotrebljiva.
Koja je minimalna dozvoljena dubina šare odnosno profila gazećeg sloja gume?
Minimalna dozvoljena dubina šare iznosi 4mm za zimske pneumatike i 1,6mm za letnje pneumatike.
Kovanica od 5 dinara ima prečnik od 24mm, prema tome dobro je voditi se time da kada kupujete polovne zimske gume, dubina šare bi trebalo biti duboka bar četvrtinu kovanice od 5 dinara, odnosno 6mm.
Razlog za baš ovu cifru je taj što nove zimske gume imaju šaru duboku oko 8mm, tako da bi dubina šare od 6mm značila da su te gume na polovini svog životnog veka.
Krutoća gume i izloženost suncu
Krutoća gume je važan faktor koji treba uzeti u obzir prilikom kupovine i održavanja guma, posebno zimskih guma. Zimske gume dizajnirane su da pruže optimalne performanse u hladnim i snežnim uslovima, ali izlaganje jakom suncu može uzrokovati da guma postane kruta i izgubi svoju elastičnost. Kada guma postane previše tvrda, to može dovesti do smanjenja trakcije i povećanog rizika od proklizavanja na skliskim putevima. Vrlo je bitno da polovne zimske gume nisu bile izložene jakom suncu duži vremenski period.
Raseci i ispupčenja na bočnoj strani gume
Ako dubina profila gaze korišćene gume izgleda dobro, trebate proveriti celu površinu gume da biste videli vidljive pukotine ili raseke na bočnoj strani. Ako bočna strana ima ispupčenja ili druge nepravilnosti, nije sigurna za upotrebu, jer bi udar možda prisilio gumu da se delaminira sa pojasevima. Takođe možete proveriti da li ima nepravilnog habanja koje bi moglo otkriti čelične osovine unutar gume. Ukoliko vidite previše čeličnih žica na unutrašnjoj strani gume, najbolje je da tu kupovinu preskočite.
Oštećenja na mestu zaptivanja
Ako vidite da nedostaju komadi gume ili druga oštećenja na mestu zaptivanja gume koja bi mogla sprečiti pravilno zaptivanje, onda nije sigurna za upotrebu. Mesto zaptivanja je unutrašnji krug gume koji povezuje gumu sa točkom i drži je na felni.
Oštećenja unutrašnje obloge
Oznake oštećenja na unutrašnjoj oblozi gume, kao što je traka habanja oko bočne strane koja izgleda mekše ili prisustvo prašine od gume, ukazuju da guma nije sigurna za vožnju. Pregledajte unutrašnju oblogu gume kako biste utvrdili postojanje oštećenja ili izloženih osovina, jer to može izazvati trenje bočnih strana.
Velike probušotine
Kada pregledate korišćene gume, obratite pažnju na prisustvo većih probušotina koje su već bile popravljene. Iako vam možda nije trenutno u svesti, treba da budete posebno oprezni sa probušotinama koje su već popravljene, a nalaze se blizu ivice bočne strane gume. Ova područja su posebno osetljiva jer popravka može znatno oslabiti gumu, što može dovesti do problema prilikom vožnje. Stoga je važno detaljno pregledati sve popravljene probušotine i, ako postoji bilo kakva sumnja, konsultovati se sa vulkanizerom pre donošenja odluke o kupovini.
Starost gume
Danas gume pokazuju četvorocifreni broj koji označava njihovu starost. Prve dve cifre pokazuju nedelju kada je napravljena, a poslednje dve cifre predstavljaju godinu.
Na primer, guma sa DOT kodom 1218 napravljena je u 12. nedelji 2018. godine. Zapamtite identifikacioni broj vaše gume koji se nalazi na bočnoj strani gume. Ako ga više ne možete videti, verovatno nije sigurno koristiti je i trebalo bi da potražite druge znakove koji su pomenuti gore da vam pomognu da odlučite da li ih treba zameniti ili ne.
Prekomerna vibracija prilikom vožnje
Da li osećate nepravilne i prekomerne vibracije prilikom vožnje? Normalna vibracija može se javiti zbog površine puta. Međutim, ako i dalje osećate vibracije uprkos vožnji po boljim putevima, možda biste trebali da proverite sa vašom vulkanizerom da li treba izbalansirati ili zameniti gume.
Ovi problemi služe kao smernice za ono na šta treba obratiti pažnju prilikom kupovine korišćenih guma.
Da li su korišćene gume vredne kupovine?
Korišćene gume imaju svoje prednosti i mane. Trik je znati kada je korišćena guma još uvek u dobrom stanju. Zapamtite, korišćene gume više nisu podvrgnute bilo kojem zakonskom standardu, jer proces prikupljanja, inspekcije i vraćanja na tržište varira širom. To takođe doprinosi širenju nebezbednih korišćenih guma na tržištu, što otežava vlasnicima automobila da dobiju najbolju opciju.
Morate detaljno proveriti da li ih možete još dugo koristiti ili da li će vas samo dovesti u nevolju. Pre nego što uopšte razmotrite kupovinu korišćenih guma, proverite ove probleme da biste odgovorili na pitanje da li su korišćene gume sigurne za kupovinu.
Potencijalni problemi sa istrošenim gumama
Sve što vam je potrebno je oštar pogled na gume koje su istrošene ili u dobrom stanju. Gola guma će vas izložiti mnogim rizicima. Evo nekih od njih:
- Gubitak otpora pri klizanju po vodi
- Gubitak hvatanja na snegu i ledu
- Pregrevanje gume
- Gubitak pritiska u gumama
Koliko bi trebalo da platite za korišćene gume?
Cena korišćenih guma će se kretati između 30 i 50 procenata njihove originalne cene. Obavezno proverite dubinu šare, to je najbolji pokazatelj koliko je guma istrošena i koliko još kilometara ćete preći sa tim gumama.
Prodajte vaše stare gume
Iskoristite vaše stare gume kako biste prikupili novac za zamenu gume koje biste trebali kupiti. Odličan savet naših korisnika je da jednom investirate u nove gume i onda ih na svake dve do tri godine prodate kao polovne i zamenite novim gumama. To zahteva malo vremena i korišćenje portala za onlajn trgovinu, ali će osigurati da uvek imate odlične pneumatike.
Zaključak
Korišćene gume koje su već istrošene sklonije su problemima. Zato je važno da se obrazujete o tome kako da prepoznate da li je korišćena guma još uvek sigurna za kupovinu ili ne. Koristeći smernice diskutovane gore, možete odrediti da li je korišćena guma još uvek sigurna za upotrebu.
Neravnomerno habanje, oštećena bočna strana i oblozi, nedovoljna dubina profila, prekomerna vibracija i starenje guma su crvene zastave koje će vam pomoći da odgovorite na glavno pitanje: “Da li su korišćene gume ok za kupovinu?”
Kupovina korišćenih guma koje su u dobrom stanju može vam pružiti negde između 40 i 70 odsto dubine profila koji je ostao — to je dovoljno dug put koji dolazi po znatno nižoj ceni.
Leave a Reply